Cílem školení “Umění a věda koučování” je výcvik profesionálních koučů podle standardů Mezinárodní Federace Koučů (International Coach Federation). Školení je zaměřeno na trenéry, HR profesionály, manažery, leadery, kouče a mentory, kteří se zabývají rozvojem lidského potenciálu v nejširším slova smyslu.
Trénink se zaměřuje na rozvoj jedenácti základních kompetencí profesionálních koučů, které jsou definovány ze strany ICF. Tyto kompetence jsou rozděleny do čtyř skupin a každá z nich je stejně důležitá a významná při vývoji profesionálního kouče.
1.Seznámení se s etikou a profesními standardy ICF
2.Definování koučinkové smlouvy a pracovní smlouvy
3.Vybudování důvěry a souladu s klientem
4.”Přítomnost” kouče
5.Aktivní naslouchání
6.Kladení efektivních otázek
7.Přímá komunikace
8.Vytváření zážitku
9.Vytváření akčních kroků
10.Plánování a stanovení cílů
11.Kontrola pokroku a odpovědnost za dosažení stanovených cílů
Program “The Art and Science of Coaching” je 16-ti denní trénink rozdělený do 4 čtyřdenních modulů, během kterých se pracuje na rozvoji uvedených kompetencí. Každý ze 4 modulů zpracovává jednu ze čtyř fází školícího programu. Jedná se o fáze Inspirace, Implementace, Integrace hodnoty a fáze Uzavření projektu. Po dokončení tohoto tréninku mají účastníci možnost být certifikovaní jako profesionální trenéři Erickson Coaching International.
Trénink je rozdělen do 4 čtyřdenních modulů a každý modul je zaměřen na jednu fázi rozvoje koučinkového programu:
[su_spoiler title=”Modul 1 – Inspirace” style=”fancy” icon=”plus-circle”]
První vzdělávací modul má za cíl inspirovat účastníky v kariéře koučování. Tento modul poskytuje základ pro práci s pokročilými technikami koučování. Po prvním modulu jasně pochopíte, co koučování je a jaký je rozdíl mezi konzultacemi, školením, poradenstvím, mentorstvím či psychoterapií. Hlouběji pochopíte, jak funguje lidský mozek a k čemu je efektivní struktura efektivních koučovacích rozhovorů.
Prostřednictvím speciálně vyvinutých cvičení se naučíte, jak:
Zajistit soulad se zákazníky či zaměstnanci skrze sledování a aktivní naslouchání
Používat “verbální změkčovadla” v komunikaci
Přesně definovat svůj cíl
Využít efektivních otevřených otázek
Si stanovit dobře definovaný cíl setkání nebo koučinkového sezení
Aktivně naslouchat
Každé koučinkové sezení vést k cíli
Klást otázky tak, abyste rozvíjeli vize klientů nebo zaměstnanců
Rozvíjet intuici při jednání s klienty
Pochopíte, jak fungují nástroje, které vedou zákazníky k řešení, včetně:
Jasného pochopení struktury koučovacího rozhovoru
Pevnosti Ericksonových principů aplikovaných v koučování
Metody řízení klienta k cíli
Logické úrovně na vypracování projektů
Široké škály efektivních otázek
Získání souhlasu
Jak různé fáze procesu učení zapojit do procesu koučování
Prostřednictvím speciálně vyvinutého cvičení se naučíte:
Systematický Business koučink: Uplatňování principů zaměřených na řešení skrze paradigma systematického přemýšlení
Osm mocných “Jak na to?” otázek k vytvoření úspěšného akčního plánu
Rozvoj účinných hodnotících předpokladů – Inovativní přístup k podpoře základních hodnot svých zákazníků
Síla čísla 3 – Jak pomoci klientovi, aby se cíl, na kterém pracuje, stal skutečným?
Sestavení zdrojů: Nové nástroje pro výběr nejúčinnějších strategií učení
Model “matrjošky” v designu projektů
Identifikace a rozvoj klíčové fáze koučovacího rozhovoru
Jak plně podpořit klienta při dosahování cíle?
Prostřednictvím cvičení, které Dr. Marilyn Atkinson vyvinula a upravila pro využití v koučování, se dozvíte jak:
Rozpoznat a překonat blok během koučování
Pomoct klientovi v překonání menších obav?
Vytvořit rozdíl mezi zpětnou vazbou a selháním
Vytvořit a použít o sobě obraz založený na hodnotách
Jak se dostat ke klientovi změnou způsobu řeči?
Pomoct klientovi rozvíjet tvořivost a strategické myšlení
[/su_spoiler]
[su_spoiler title=”Modul 2 – Implementace” style=”fancy” icon=”plus-circle”]
Zaměření druhého modulu je na implementaci a rozvoji koučovacích dovedností. Tento modul dává účastníkům možnost nahlédnout do plánování, realizace a organizace času v průběhu koučovacího sezení a koučování projektu. V tomto modulu se účastníci naučí různé způsoby, jak pomoct klientovi, aby odpověděl na otázku “Jak dosáhnout požadovaného cíle?”.
Modely určení priorit
Modely určení priorit
Snadnější určení priorit
Koučování efektivních priorit
Matrice urgentního oproti důležitému
Schéma určení priority v oblasti čtyř kvadrantů
Řízení časem
Otázky pro rozvoj motivace
Vize budoucnosti: vytvoření cílů na časové ose
Uplatnění modelu ˝Kolo životní rovnováhy”
Otázky pro analýzu času
Denní záznamy o časovém řízení
Pochopení času: v momentě nebo během doby
Tvořivost
Strategie pro rozvoj individuální tvořivosti
Vzorec pro změnu
Vnímání pozice
Personální otázky pro hodnoty a vize
Formulář pro tvorbu poslání
Plánování tří poloh
Tři fáze vývoje projektu
Efektivní koučinkové otázky pro realizaci strategického plánování ze tří poloh
Koučování projektového managementu
Cvičení strategické tvořivosti
Vytváření strategie: plánovač
Vytvoření zdrojového stavu
Vytvoření prostoru pro přemýšlení
Čára stavu a základní postupy pro práci s čárou stavu
Mistrovství a koučování kritiků
Kotva osobní idetntity
Pole pro efektivní nápady
Koučování efektivních fází vývoje k mistrovství
[/su_spoiler]
[su_spoiler title=”Modul 3 – Integrace hodnoty ” style=”fancy” icon=”plus-circle”]
Kolikrát jste byl svědkem toho, že v týmu i kromě plně osvědčeného akčního plánu a odbornosti “jak na to”, projekt začne stagnovat a konečný výsledek je nižší než se plánovalo. Tento modul dává účastníkům příležitost naučit se metody ke zvyšování povědomí klienta o základních hodnotách. Účastníci se naučí, jak pomoci klientovi připojit tyto hodnoty k cílům, na které působí.
Hodnoty
Koučinkové otázky týkající se hodnot
Způsob, jak se zdůrazňují kritické hodnoty
Výzkum klíčových hodnot
Kritéria pro určování priorit hodnot
Motivace a předpoklady
Úroveň motivace a slova pro identifikaci úrovně motivace
Zvyšování úrovně motivace
Koučování inspirativními příběhy
Týmové koučování: podpoření a dialog
Koučování pro dosažení nejdůležitějšího cíle
Práce s poznámkami o hodnotě stavu
Spirální dynamika – Gravesův model
Clare Graves typologie systém hodnot
Gravesovy systémy hodnoty – základní rámce
Přehled úrovně v Gravesovém modelu
Gravesův model správy
Komunikace: Dohoda a závazky
Koučování klientů s negativními postoji – stanovení dohody a formát otázek
,,Jazyk” podobnosti a rozdíly
Koučování opačných odpovědí – vyvolávání opačnosti
Vyhodnocení budoucnosti – pohled zaměřený na řešení
Vztah kouč-klient
[/su_spoiler]
[su_spoiler title=”Modul 4 – Dokončení a spokojenost” style=”fancy” icon=”plus-circle”]
Čtvrtý modul je konečný segment této jedinečné a vzrušující cesty a je zaměřen na vytvoření vlastní strategie úspěchu, vytvoření plánu k vlastnímu podnikání nebo implementace koučování ve společnostech. Díky integraci získaných poznatků budou účastníci ve styku s mimořádnou a nejhlubší znalostí o koučování, jehož sběru a formulaci dr. Marylin Atkinson věnovala posledních 30 let svého výzkumu a praktické práce.
Metaprogramy
Co jsou metaprogramy a jak je lze aplikovat v koučování?
Určení metaprogramů klienta a adaptace koučinkových rozhovorů uznávanými metaprogramy.
Efektivita pozice kouče
Efektivní komunikace v koučování
Komunikační cíle efektivních koučů
Průchod vedle 4 gremliny (strach z vytvoření vize, strach z neúspěchu, strach z konfliktu se systémem, strach z konfliktu s jednotlivci)
Verbální potvrzení v koučování zaměřeného na řešení
Rozhovor o úspěchu
Koučování “koučinkového rozhovoru” – cvičení a demonstrace
Integrace závazku klienta a propojení s dlouhodobou vizí
Jak zůstat v pozici kouče?
[/su_spoiler]